ZADANIE 1

Mediacja społeczna tj.


Moduł Programów Kształcenia-Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.

Mediacja społeczna jest modyfikacją kierunku Pedagogika na WNoW UŁ, dedykowana studentom IV i V (112h) sem. studiów I st. Celem MS jest wyposażenie studentów pedagogiki w umiejętności sprzyjające rozwiązywaniu konfliktów.


Moduł tworzą bloki:


1.Podejścia mediacyjne a mediacje w działaniu społ.-wychowawczym; typy mediacji; sesja mediacyjna; cechy mediatora; rodzaje konfliktów i sposoby ich rozwiązywania; Konwersatorium-14h w edycji; praca w dwóch gr. po 15 os.; 2 wykładowców (prof. i dr z UŁ) – konieczne jest wstępne przygotowanie uczestników do podjęcia aktywności praktycznej; konwersatorium będzie łączyło elementy dyskusji i analizy źródeł traktujących o mediacji (filmy, audycje, teksty etc.); jako innowacyjne wykorzystanie m.in. mało znanej w PL techniki fotojęzyka dla identyfikacji osobistych poglądów uczestników zajęć na temat cech mediatora i warunków mediacji.


2. Nabywanie praktycznych umiejętności mediatora; warsztaty z ekspertem z zagranicy i z ekspertami z kraju; jako innowacyjne wykorzystanie podczas warsztatów m.in. symulowanych sesji mediacyjnych nagrywanych na kamerę, co sprzyja rozpoznaniu siebie w roli mediatora lub uczestnika mediacji


3. Praktyka mediacyjna: przygotowanie i wdrożenie projektów promocji i realizacji podejść mediacyjnych i mediacji w placówkach oświatowych, w środowisku szkolnym/rówieśniczym Projektowanie socjalne-56h na rzecz praktyki społ.-wychowawczej-realizacja zadań we współpracy z praktykami (łączenie spotkań z promotorami projektów i pracownikami instytucji, dla których uczestnik szkolenia opracowuje projekt i podejmuje próbę jego wdrożenia) – 3x35h (3 wykładowców, dr z UŁ, promotorzy projektów opracowywanych w 3 gr+ok. 30 praktyków spoza uczelni obejmujących każdego uczestnika szkolenia opieką podczas wdrażania projektu przez 28h); projekty mają stanowić realny wkład w zaspokajanie potrzeb społeczno-wychowawczych w regionie.


Absolwent kierunku nabędzie umiejętności interpersonalne i społeczne (konwersacja i wymiana poglądów; tworzenie atmosfery nastawionej na porozumienie; asertywność; empatia) oraz organizacyjne (diagnoza konfliktów  społecznych, inicjowanie działań profilaktycznych).

Liczba uczestników: 30 (27 kobiet,3 mężczyzn)/edycję, zaplanowano 3 edycje.

W realizację bloków zaangażowani będą: kadra naukowo-dydaktyczna UŁ, eksperci zewnętrzni: praktycy, eksperci z zagranicy.

Kierownik merytoryczny projektu – prof. nadzw. dr hab. Anna Walczak

Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa

90 osób

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS

76 osób 

Odsetek objetych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciagu 6 m-cy od zakończenia ksztłacenia

30 absolwentów uczelni 

Liczba wykładowców z zagranicy prowadzących moduł kształcenia

1 wykładowca

ZADANIE 2

Zarządzanie zasobami IT


Moduł Programów Kształcenia-Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.

Nowa specjalność „Zarządzanie zasobami IT” dedykowana studentom  I stopnia kierunku Informatyka na Wydziale Zarządzania UŁ, jest odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby przedsiębiorców. Polska jest jednym z głównych kierunków, najchętniej wybieranych jako destynacje outsourcingowe.


Program specjalności tworzą moduły:


1.Analiza i optymalizacja procesów biznesowych (15h wykład/konwersatorium; 10h laboratorium komputerowe)

Warsztaty informatyczne pozwalające studentom na optymalizowanie i śledzenie procesów biznesowych. Dostęp do środowiska będzie możliwy również poza pracownią, do pracy własnej i projektów grupowych.


2.Warsztaty zarządzania usługami IT (gra symulacyjna; konsultacje z praktyki biznesu)

Opracowanie przypadków proponowanych przez partnerów biznesowych oraz ocena przygotowanych rozwiązań przez studentów współpracujących w grupie projektowej. Warsztaty będą wykorzystywały grę symulacyjną (10h), kształtującą umiejętności z zarządzania usługami IT.
Dodatkowo, absolwent będzie posiadał kompetencje z obszaru społeczno-ekonomiczno-prawnego, tj. uwarunkowania prawne, wycena usług IT, ocena efektywności i jakości, komunikacja w zespole.
Aspekt praktyczny kształcenia będzie realizowany poprzez przygotowanie części zadań wspólnie z przedstawicielami biznesu-opracowanie założeń (tematów, metod, sposobu oceny pracy studenta itd.) do projektów, warsztatów.
Warsztat będzie składał się z zajęć symulacyjnych obsługi procesów biznesowych i analiz danych w środowisku pracy systemu informatycznego w organizacji. Warsztaty i laboratoria będą odbywały się w środowisku chmury obliczeniowej pozwalającej na dostęp do wykorzystania w biznesie profesjonalnych systemów informatycznych zarządzania i analizowania danych.


Liczba studentów: 25 (10 Kobiet/15 Mężczyzn)/edycja, (3 edycje)

Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Anna Pamuła prof. nadzw.

Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) 1,00

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS 64,00

Liczba osób objętych szkoleniami /doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych 75,00

Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki,

rynku pracy i społeczeństwa 75,00

Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia 30,00

ZADANIE 3

Big Data i technologie informatyczne w biznesie


Moduł Programów Kształcenia-Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.

Celem kierunku „Big Data” jest kształcenie specjalistów dla potrzeb różnych organizacji (biznes,administracja, edukacja, służba zdrowia) związanych z informatyką ekonomiczną i analizą danych pobieranych z różnych źródeł, np. wewnętrznych systemów informatycznych zarządzania, internetowych baz danych czy mediów społecznościowych. Narzędzia Big Data mogą być stosowane z korzyścią zarówno dla organizacji, jak i dla różnych grup interesariuszy, pomagają przedsiębiorstwom lepiej poznać własne otoczenie i konsumentów.

„Big Data” oferuje unikalne połączenie wiedzy z zakresu funkcjonowania organizacji, zarządzania nią i podejmowania decyzji z wykorzystaniem technologii informatycznych. Łączy interdyscyplinarną wiedzę jak i praktyczne doświadczenie w zakresie wykorzystania metod i narzędzi zarządzania, elementów matematyki i statystyki, jak również informatyki ekonom. w procesach poszukiwania informacji dla podejmowania decyzji i marketingu.
Moduł praktyczny- warsztaty, zajęcia projektowe składa się z następujących bloków


1.Symulacja procesów biznesowych

Warsztaty pozwalające studentom na symulację procesów biznesowych organizacji i interaktywną pracę; Przykłady procesów zostaną przygotowane z praktykami z biznesu. Forma zajęć: wykład/konwersatorium (10h) i laboratorium komp.(25h). Dostęp do środowiska będzie możliwy również poza pracownią, do pracy własnej i projektów grupowych.


2.Aplikacje biznesowe i usługi IT

Zajęcia z wykorzystaniem bazy edukacyjnej systemu klasy ERP do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa.


3.Business Intelligence

Warsztaty w laboratorium inform. pozwalające studentom na przeprowadzanie analiz dużych zbiorów danych z wykorzystaniem nowych technologi masowego przetwarzania w pamięci operacyjnej; student nabędzie umie.pozyskiwania danych, analizowania tych niezbędnych w planowaniu i nadzorowaniu działalności organizacji. Forma zajęć: laboratorium komputerowe (20h). Dostęp do środowiska będzie możliwy poza pracownią, do pracy własnej i projektów grupowych.


Liczba studentów: 30 (15 Kobiet/15 Mężczyzn)

Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Anna Pamuła prof. nadzw.

Liczba osób objętych szkoleniami /doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych 90,00

Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciagu 6 m-cy od zakończenia kształcenia 30,00

Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa  90,00

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS 76,00

Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) 1,00

ZADANIE 4

Biologia kryminalistyczna – nowy kierunek studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ


Moduł Programów Kształcenia-Wsparcie realizacji studiów o profilu praktycznym, kształcących równocześnie praktyczne umiejętności zawodowe i kompetencje miękkie studentów, dzięki uwzględnieniu m.in. programów stażowych powiązanych z programem kształcenia.

Kierunek Biologia Kryminalistyczna będzie nowym kierunkiem na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska jednym z pierwszych tego typu w kraju i jedynym w centralnej Polsce. Treści programowe kierowane są do osób planujących pracę w policji i wymiarze sprawiedliwości. Intensywny rozwój technik kryminalistycznych opartych na antropologii, entomologii, biochemii i biologii molekularnej spowodował wzrost zapotrzebowania na wysoce wykwalifikowanych absolwentów kierunków biologicznych. Przygotowanie programu będzie poprzedzone szerokimi konsultacjami z przedstawicielami m.in. Komendy Głównej Policji, KS Policji, Wyż.Szkoły Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie oraz w Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
Pozwoli to na ostateczne zdefiniowanie kwalifikacji jakie powinien posiadać absolwent Kierunku.


Łącznie ECTS w trakcie studiów: 181(w tym zaj. praktyczne: 95ECTS).
Elementy programu objęte projektem: warsztaty o charakterze edukacyjno-praktycznym, dzięki którym zostaną przekazane wiadomości i umiejętności niedostępne dotychczas dla stud. kierunków cywilnych; zajęcia specjalistyczne z ekspertami zewn. z Policji, Prokuratury oraz Sił Zbrojnych RP; szkolenia z obsługi aparatury analitycznej dedykowanej do użytku w policyjnych laboratoriach kryminalistycznych; dwutygodniowe warsztaty praktyczne w WSP w Szczytnie oparte na podstaw. kursie szkoleniowym dla techników kryminalistycznych umożliwiające studentom zaznajomienie się z zas. pracy oraz działania Policji podczas zabezpieczania i zbierania dowodów kryminalistycznych w miejscu zdarzenia; szkolenie z zakresu przeciwdziałania korupcji, zg. z zapisami Rządowego programu przeciwdziałania korupcji, który formułuje wytyczne dla instytucji oraz organizacji narażonych na wystąpienie zjawisk korupcyjnych; zajęcia te pozwolą studentom na nabycie umiejętności, zasad oraz świadomości, dzięki którym będą mogli kierować się nieskazitelną postawą w czasie swojej kariery zawodowej.


Czas trwania kierunku: 3 lata 1.10.19-30.9.22, 45 studentów (25 Kobiet i 20 Mężczyzn)

Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Marek Wieczorek.

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 37,00

Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia –  30,00

Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa – 45,00

ZADANIE 5

Regional integration in the Global Context


Moduł Programów Kształcenia-Realizacja programów kształcenia w jęz. obcych, skierowanych zarówno do studentów z Polski jak i do cudzoziemców,

Regional integration in the Global Context jest uzupełnieniem oferty kształcenia Wydziału Prawa i Administracji UŁ w języku angielskim. Celem kierunku (II stopnia) jest wykształcenie wysokiej klasy specjalistów z zakresu prawa międzynarodowego i procesów integracyjnych w ujęciu globalnym i regionalnym przy włączeniu różnych grup interesariuszy (zgodnie z koncepcją multilevel governance) dysponujących merytoryczną wiedzą oraz praktycznymi umiejętnościami. Studenci przygotowywani będą do pracy w organach administracji publicznej, instytucjach międzynarodowych i organizacjach pozarządowych.


Kierunek będzie miał charakter nowatorski i interdyscyplinarny, wykorzystujący nowe elementy kształcenia, w tym m.in.:


1. mentoring– w oparciu o koncepcję law without walls, wykorzystującą metody pracy w niewielkich grupach studenckich przy wsparciu merytorycznym 2 opiekunów (1 akademicki + 1 nieakademicki)


2. based-learning-dzięki zastosowanej metodzie mentoringu, studenci będą poznawać wybrane aspekty problemów występujących w ujęciu globalnym czy regionalnym a następnie będą opracowywać rekomendacje prawnych rozwiązań


3. blended learning-wybrane przedmioty oferowanego kierunku studiów zostaną przygotowane w formie nauczania mieszanego, tj. wykorzystującego kształcenie on-line. Na platformie UŁ zostaną przygotowane kursy e-learningowe zawierające materiały dodatkowe, casy, testy, filmy itp. które nie są stosowane w procesie dydaktycznym na Wydziale Prawa i Administracji


Studenci zostaną również włączeni w prowadzenie badań naukowych w ramach zajęć seminaryjnych i modułów wybieralnych, poprzez współpracę w realizacji tematów badawczych w jednostkach Wydziału Prawa i Administracji  UŁ (również w wymiarze międzynarodowym), a także realizację własnych badań w ramach przygotowywania prac magisterskich. Utworzenie proponowanego kierunku otworzy nowe możliwości współpracy z partnerami zagranicznymi.
Profil absolwenta kierunku


Dzięki wszechstronnej formule studiów absolwent kierunku będzie się wykazywał wiedzą dotyczącą prawa międzynarodowego, w tym międzynarodowego prawa instytucjonalnego, prawnych uregulowań procesów integracyjnych w różnych dziedzinach jak prawa człowieka, ochrona środowiska, handel międzynarodowy, roli i pozycji prawnej podmiotów niepaństwowych w procesach globalizacyjnych itp. Absolwent zdobędzie również umiejętności w zakresie analizy aktów prawnych, praktyki i orzecznictwa międzynarodowych organów rozstrzygania sporów, przygotowywania opracowań prawnych w zakresie problemów prawnych o charakterze międzynarodowym (w tym rekomendacji zawierających praktyczne możliwości proceduralne rozwiązywania problemów na drodze prawnej-arbitraż międzynarodowy) oraz umiejętnością pracy w międzynarodowych zespołach.


Czas trwania nowego kierunku: 2 lata (II stopnia), 25 (15 Mężczyzn/10 Kobiet ) studentów, 3 visiting professors, 30 godzin zajęć stacjonarnych,on-line oraz videokonferencje.

Kierownik merytoryczny projektu – dr Izabela Skomerska-Muchowska.

 

Liczba wykładowców z zagranicy prowadzących moduł kształcenia – 4,00

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS– 17,00

Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30,00

Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa – 25,00

ZADANIE 6

Ponadstandardowe i aktywne formy nauczania przedmiotów ekonomicznych dla kierunku Gospodarka Przestrzenna I stopnia na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ


Moduł Programów Kształcenia-Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.

Zadanie obejmuje modernizację i uzupełnienie kierunku Gospodarka Przestrzenna dla studentów II roku studiów stacjonarnych z naboru z X 2017. Kierunek koncentruje się na badaniu wzajemnych zależności między społeczeństwem (człowiekiem), gospodarką i przestrzenią. Umożliwia łączenie wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznymi poprzez uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych i praktykach zawodowych. Głównym celem kierunku jest dostarczanie gospodarce specjalistów o szerokiej, interdyscyplinarnej wiedzy (ekonomicznej, przyrodniczej, społecznej, technicznej) z zakresu przestrzennej organizacji rozwoju społecznego i gospodarczego.


Wprowadzone zmiany polegają na szerokim wykorzystaniu w zajęciach narzędzi ICT i najnowszych technologii stosowanych w biznesie, w gospodarce przestrzennej i w badaniach społecznych. Wprowadzenie nowych zajęć będzie poprzedzone konsultacjami z ekspertami zewnętrznymi, przedstawicielami samorządu terytorialnego i pracodawcami w celu dostosowania kierunku do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym.
Projekt obejmuje: warsztaty narzędziowe prowadzone przez doświadczonych wykładowców UŁ:

  • zintegrowane systemy informatyczne – digitalizacja rynków i usług, dzięki któremu studenci nabędą praktyczne kompetencje dotyczących wykorzystania zaawansowanych narzędzi ICT w realizacji procesów decyzyjnych;
  • Zarządzanie danymi, analiza danych i przewidywanie, w wyniku którego studenci nabędą praktyczne umiejętności wykorzystania narzędzi informatycznych w analizach społeczno-ekonomicznych i prognozowaniu;
  • SPSS w analizach danych jakościowych, dzięki któremu uczestnicy nauczą się wykorzystywać oprogramowanie analityczne do wspomagania procesów podejmowania decyzji;
  • GIS w procesach decyzyjnych, w ramach zajęć nabędą praktyczne umiejętności wykorzystania geograficznych systemów informacyjnych;
  • warsztat Budowanie ścieżki kariery zawodowej, a także warsztaty prowadzone przez doświadczonych praktyków:
    • Badania jakościowe z wykorzystaniem technologii biometrycznych, przygotują studenta do odkrywania sposobów myślenia, tworzenia i implementacji poprzez dekodowanie obszarów wiedzy oraz przyjmowania aktywnej postawy poszukiwania wiedzy o gospodarce z wykorzystaniem technologii biometrycznych;
    • Laboratorium rynku z zakresu znajomości funkcjonowania obiektów gospodarczych (rynek, firma, miasto) z wykorzystaniem case study;
    • Skanowanie 3D i obróbka danych z wykorzystaniem geodezyjnego skanera laserowego;
    • Projektowanie wirtualnej rzeczywistości, przygotuje studenta do analizy danych i wnioskowania przy wykorzystaniu elementów wirtualnej rzeczywistości;
    • warsztat Fotogrametria lotnicza z wykorzystaniem platformy UAV;
    • warsztat Język wzorów prowadzony we współpracy z doświadczonymi ekspertami zagranicznymi, umożliwi studentom zapoznanie się ze dobrymi praktykami z zakresu rewitalizacji i planowania przestrzennego; proces rewitalizacji jest coraz częściej wykorzystywany w zarządzaniu miastem i przestrzenią co przekłada się na zapotrzebowanie specjalistów z tej dziedziny.

Czas trwania kierunku: 3 lata; w projekcie:IV-VI semestr,  83 osoby (50 Kobiet, 33 Mężczyzn)

Kierownik merytoryczny projektu – dr Iwona Kukulak-Dolata.

Liczba osób, które podniosły kompetencje  w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 71,00

Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa  – 83,00

Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30,00

ZADANIE 7

Bezpieczeństwo Narodowe – uzupełnienie programu studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ


Moduł Programów Kształcenia-Wsparcie realizacji studiów o profilu praktycznym, kształcących równocześnie praktyczne umiejętności zawodowe i kompetencje miękkie studentów, dzięki uwzględnieniu m.in. programów stażowych powiązanych z programem kształcenia.

Projekt obejmuje modyfikację i uzupełnienie kierunku Bezpieczeństwo Narodowe. Kierunek koncentruje się na aspektach praktycznych w kontekście szeroko rozumianych nauk społecznych, humanistycznych i prawnych. Student zapoznaje się z najnowszą historią polityczną, poprzez którą ukazywane są najważniejsze kategorie związane z funkcjonowaniem państwa i społeczeństwa we współczesnym świecie, szeroko rozumianym pojęciem bezpieczeństwa w kontekście ekonomicznym, politycznym, ekologicznym, militarnym, informatycznym i kulturowym.


Łącznie ECTS w trakcie studiów: 181 (w tym zajęcia praktyczne: 92 ECTS).
Z badań na potrzeby uruchom. kierunku (2016/17) wynika, iż pracodawcy oczekują od absolwentów specyficznych kompetencji wykraczających poza wymagania minimum programowego, tj. m.in.:

  • umiejętności łączenia kompetencji pracy samodzielnej oraz realizacji zadań zespołowych, wyraźnie eksponowanych zdolności przywódczych w organizacji prac zespołów;
  • zdolności i umiejętności komunikacyjnych, również w sytuacjach kryzysowych

Program podstawowy zawiera podstawy technik samoobrony, strzelectwa i ratownictwa medycznego, jednak opinie pracodawców sugerują konieczność zwiększenia ich wymiaru. Z powodu kosztochłonności tych zajęć jest to możliwe wyłącznie w oparciu o finansowanie zewnętrzne.
Projekt obejmuje:

  • zajęcia z Visiting Professor z Uniwersytetu Przykarpackiego (Ukraina) nt. systemów  bezpieczeństwa i administracji państwowej w sytuacji permanentnego  kryzysu;
  • warunków realizacji transformacji ustrojowo-systemowych w warunkach  wojny;
  • współczesnych zagadnień geopolitycznych z perspektywy ukraińskiej;
  • lektorat z języka obcego, z uwzględnieniem języka specjalistycznego;
  • warsztaty nt. zagrożeń terrorystycznych i kryzysowych realizowanych w CPMZ Wojska Polskiego w Kielcach oraz warsztaty poświęcone misjom pokojowym i stabilizacyjnym;
  • warsztaty z problematyki rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i grupowych prowadzone przez specjalistów z KW Policji;
  • warsztat prowadzony przez eksperta NATO nt. bezpieczeństwa informacyjnego;
  • warsztat technik samoobrony prowadzony przez specjalistę z KM Policji;
  • warsztat Bezpieczeństwo wewnętrzne  firmy prowadzone przez specjalistów ds. zabezpieczenia przedsiębiorstw;
  • zajęcia z Visiting Professor z Uniwersytetu Karola (Czechy) nt. systemów bezpieczeństwa i administracji państwowej Grupy Wyszehradzkiej, zagadnień związanych z polityką imigracyjną i azylową państw wyszehradzkich, współczesnych geopolitycznych koncepcji Trójmorza;
  • warsztat Strzelectwo we współpracy. z KM Policji;
  • warsztat z komunikacji społecznej i bezpieczeństwa zarządzania informacją we współpracy z TVP Łódź;
  • gry symulacyjne typu RPG realizowane z udziałem komórek zarządzania antykryzysowego UMŁ i Województwa Łódzkiego;
  • warsztat z tzw. czerwonej taktyki (ratownictwo medyczne w systemach kryzysowych) realizowany we współpracy z Wydziałem Wojskowo-Lekarskim UM w Łodzi;
  • warsztaty terenowe realizowane w ośrodku Uniwersytetu Przykarpackiego w Mikuliczynie, podczas których zaplanowano zajęcia survivalowe, dot. ratownictwa górskiego i spotkania z ekspertami i studentami ukraińskimi. Wybór ośrodka jest podyktowany warunkami infrastrukturalnymi i ofertą strony ukraińskiej, związaną podpisaną w VII 2017r. umową między Uniwersytetem Przykarpackim a Wydziałem Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ.

Czas trwania kierunku: 3 lata, 50 osób (26 Kobiet/ 24 Mężczyzn), semestr II-V, 2 edycje.

Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Jacek Reginia-Zacharski prof. nadzw.

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS –  85

Liczba wykładowców z zagranicy prowadzących moduł kształcenia – 2

Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30

Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa  – 100

ZADANIE 8

Międzynarodowe Studia Kulturowe – uzupełnienie programu studiów stacjonarnych I stopnia o profilu praktycznym na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ


Moduł Programów Kształcenia-Wsparcie realizacji studiów o profilu praktycznym, kształcących równocześnie praktyczne umiejętności zawodowe i kompetencje miękkie studentów, dzięki uwzględnieniu m.in. programów stażowych powiązanych z programem kształcenia.

Zadanie dotyczące uzupełnienia zatwierdzonego przez Senat UŁ nowego programu (pierwszy nabór X 2018) dla kierunku Międzynarodowe Studia Kulturowe (łącznie 181 ECTS, w tym zajęcia praktyczne 96 ECTS )Międzynarodowe Studia Kulturowe zawiera treści z zakresu nauk o kulturze, nauk społecznych, historycznych i prawno-ekonomicznych. Absolwenci kierunku znajdują zatrudnienie w muzeach, teatrach, instytucjach rządowych, mediach i w innych jednostkach związanych z upowszechnieniem kultury. Uczestnicy projektu nabędą umiejętności dotyczące analizy zjawisk kulturowych w wymiarze lokalnym i globalnym, poprawnego formułowania wniosków, umiejętności organizacyjnych i komunikacyjnych, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik. Zadanie zostanie zrealizowane we współpracy z wiodącymi placówkami kultury w Łodzi o szerokich, międzynarodowych kontaktach, realizującymi wielomilionowe projekty i kształtującymi współczesną tożsamość miasta.


Projekt obejmuje:

  • warsztaty z przedstawicielami łódzkich instytucji kultury w zakresie umiejętności komunikowania się i profesjonalnego działania w różnych sferach zarządzania kulturą i jej upowszechniania, budowania sieci kontaktów;
  • warsztaty prowadzone przez dziennikarza z wykorzystania technologii multimedialnych w zakresie nauk o kulturze, stosunków międzynarodowych i politologicznych w języku polskim i angielskim;
  • warsztaty we współpracy z Wydawnictwem UŁ w zakresie wytworów kultury, w tym kultury popularnej kształtowanej przez mass media w ujęciu lokalnym i globalnym z wykorzystaniem profesjonalnych programów do edycji tekstów naukowych;
  • warsztat organizacji konferencji naukowej przeprowadzony z Fundacją Kamera Akcja;
  • warsztaty Dotknij teatru z krytykami teatralnymi podczas których studenci przygotują kolejną edycję Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi;
  • warsztaty z pisania projektów i animacji kultury we współpracy z Urzędem Miasta Łodzi;
  • warsztaty dziennikarstwa internetowego-przygotowanie i prowadzenie kampanii społecznościowych;
  • warsztaty Współczesna sztuka światowa z Muzeum Sztuki w Łodzi, warsztaty zarządzania kulturą w aspekcie ekonomicznym i prawnym, warsztat organizacji konferencji studenckiej wraz z Centrum Dialogu Marka Edelmana.

Czas trwania kierunku: 3 lata, 50 osób (43 Kobiety i 7 Mężczyzn)

Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Agnieszka Kisztelińska – Węgrzyńska.

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS –  41

Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30

Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa  – 50

ZADANIE 9

Międzynarodowe oblicze nauk o polityce – uzupełnienie programu studiów doktoranckich na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych


Moduł Programów Doktoranckich-Programy studiów doktoranckich realizowane przez podstawowe jednostki organizacyjne uczelni wspólnie z innymi jednostkami naukowymi

Międzynarodowe oblicze nauk o polityce to modernizacja  i uzupełnienie trwającego od X 2017 programu studiów doktoranckich. Program realizowany wspólnie z Universitatea Babe Boylai w Kluż Napoka oraz CNSAS Bukareszt (Centrum Studiów nad Archiwami Securitate), Fundacją im. Kazimierza Pułaskiego, Ambasadą RP w Bukareszcie, Ambasadą RP w Pradze; Urzędem Województwa  Łódzkiego; UM Łodzi; redakcjami: Polska Zbrojna, Stosunki Międzynarodowe.


Program studiów doktoranckich  został opracowany w oparciu o rezultaty projektu Opracowanie programów studiów doktoranckich o zróżnicowanych profilach (KD26) (strategie internacjonalizacji, włącz. wykładowców/ekspertów z zagranicy, staże naukowe,  udział w konferencjach międzynarodowych, udział podmiotów zewnętrznych, umiejętność posługiwanie się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym, tworzenie szkół letnich; kształtowanie kompetencji miękkich).


Program studiów doktoranckich został opracowany w oparciu o wnioski wypracowane w ramach Inicjatywy Salzburg II, opublikowanych w 2010 r. oraz „Zasad innowacyjnego szkolenia doktorantów” opracowanych przez ERA Steering group i rekomendowanych w Konkluzjach Rady Unii Europejskiej dotyczących modernizacji szkolnictwa wyższego z 28 i 29 listopada 2011 r. Treść wypracowanych programów studiów doktoranckich jest zgodna z Europejską Kartą Naukowca (KD27) Projekt obejmuje: kurs Academic English z elementem wystąpień konferencyjnych, edycji publikacji naukowych i pisania recenzji; cykl wykładów prowadzonych przez ekspertów zagranicznych z instytucji będących odpowiednikami IPN; cykl wykładów prowadzonych przez ekspertów z zakresu dyplomacji związanych z Fundacją im. K. Pułaskiego oraz pracowników służby dyplomatycznej Polski i Rumunii; 1-tyg. staż w placówkach zagranicznych RP; działania te mają na celu przygotowanie uczestników do staży w placówkach zagranicznych oraz zapoznanie się z różnymi aspektami pracy na misjach dyplomatycznych; warsztaty dziennikarskie we współpracy z dziennikarzami praktykami, które umożliwią doktorantom zapoznanie się ze specyfiką pracy różnych redakcji, szczególnie w kwestii edycji danych o charakterze politycznym, zapoznanie z metodami pracy dziennikarskiej umożliwią doktorantom pozyskanie dodatkowych kompetencji związanych z pozyskiwaniem i obróbką danych niezbędnych w procesie pisania rozprawy doktorskiej; warsztaty pracy w zespole, które pomogą uczestnikom nabyć praktyczne umiejętności  z zakresu efektywnej komunikacji oraz asertywnego zachowania, docierając do poziomu wspólnych interesów; wykład opracowany we współpracy  z przedstawicielami  lokalnych organizacji społecznych  i politycznych oraz Urzędu Marszałkowskiego i Województwa przybliżający doktorantom niuanse polityk lokalnych; realizacja szkoły letniej w ośrodku UŁ w Spale-umożliwi doktorantom zapoznanie się z najnowszymi ustaleniami metodologicznymi i badawczymi obecnymi w naukach o polityce, w trakcie wykłady specjalistów zagranicznych z udziałem instytucji współpracujących; udział doktorantów w konferencjach międzynarodowych oraz zaangażowanie promotorów pomocniczych spoza UŁ.


Czas trwania studiów: 4 lata, 20 osób (10 Kobiet  i 10 Mężczyzn).

Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Andrzej Dubicki – prof. nadzw. UŁ

Liczba absolwentów programów studiów doktoranckich dofinansowanych ze środków EFS –  20

ZADANIE 10

Szanowni Państwo, zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem Uczestnictwa dla Zadania 10 i Zadania 11 projektu „Doskonałość Naukowa Kluczem do Doskonałości Kształcenia”.

Regulamin Zad_10_ZPU1

Kompetencje dydaktyczne kadr uczelni

Jednym z zadań stojących przed UŁ jest stałe podnoszenie kompetencji kadry naukowo-dydaktycznej uczelni. Realizacja pakietu szkoleń opracowanego przez Uczelniany Zespół ds. Nowych Metod Kształcenia oraz pracowników Wydziału Nauk o Wychowaniu, przyczyni się do zdobycia i rozwijania przez kadrę akademicką UŁ niezbędnych jej kompetencji (dydaktycznych i informatycznych), ale będzie także wsparciem koniecznych zmian organizacyjnych w systemie UŁ, zakładających rozszerzenie programów szkoleniowych skierowanych do swoich pracowników naukowo-dydaktycznych (ściśle związanych z kierunkami zmian w szkolnictwie wyższym wskazywanymi w m.in. projektach Ustawy 2.0). Istnieje ścisła relacja między strategią i misją UŁ a polityką kadrową: celem UŁ jest długotrwałe i profesjonalne wsparcie kadry naukowo-dydktycznej uczelni, by poprzez przyrost jej umiejętności rozwijały się nie tylko badania naukowe ale także dydaktyka, której efektem będzie wysoka jakość kształcenia studentów. Ścieżki kariery i rozwój kadry akademickiej (podobnie jak w propozycjach do ustawy 2.0) powinny stać się jednym z priorytetów UŁ, mającym swoje odzwierciedlenie m.in. w Strategii rozwoju UŁ (Zał. do uchwały nr 112 Senatu UŁ z dn. 22.05.2017).


Każde ze szkoleń prowadzone będzie w formie warsztatów w 15-osobowych grupach, co podniesie efektywność i jakość kształcenia nauczycieli akademickich Dodatkowo pracownicy wsparci będą coachingiem oraz uczestnictwem w webinariach prowadzonych przez prowadzących warsztaty. W ramach zdania planowane są szkolenia (l.edycji):

  1. Rozwój innowacyjnych kompetencji dydaktycznych-9
  2. Innowacyjne metody pracy ze studentem z wykorzystaniem TI-8
  3. Pomiar dydaktyczny zadania zamknięte-8
  4. Efektywnie prezentowanie treści dydaktycznych-7
  5. Nie bójmy się technologii wybrane narzędzia do tworzenia materiałów multimedialnych wspierających przekaz dydaktyczny-8
  6. Jak projektować zajęcia mieszane (blended learning)-7
  7. Jak prowadzić zajęcia za platformie edukacyjnej Moodle-7
  8. Profesjonalne bazy danych zarządzanie informacją-7
  9. Redakcja tekstów naukowych-7
  10. Metodyka prowadzenia dydaktyki w j. ang.-6
  11. Kompetencje pozwalające na poszerzenie i praktyczne wykorzystanie nowych elektronicznych kanałów dystrybucji publikacji naukowych i dydaktycznych UŁ-1
  12. Efektywne zarządzanie systemem ewaluacji-2
  13. Efektywne administrowanie platformą Moodle-2

Zdobyte przez kadrę kompetencje zostaną wykorzystane w ramach prowadzonych zajęć ze studentami przez co najmniej jeden semestr (KD28)


Liczba uczestników: 207 (123 Kobiet, 84 Mężczyzn)

Kierownik merytoryczny projektu – Dr Anna Gutowska-Ciołek

Liczba osób objętych szkoleniami /doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych – 207,00

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 207,00

Liczba pracowników kadry dydaktycznej objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia  – 207,00

ZADANIE 11

Szanowni Państwo, zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem Uczestnictwa dla Zadania 10 i Zadania 11 projektu „Doskonałość Naukowa Kluczem do Doskonałości Kształcenia”.

Regulamin Zad_10_ZPU1

Kompetencje zarządcze kadr kierowniczych i administracyjnych

W ramach zadania zrealizowane zostaną szkolenia dotyczące kształcenia następujących kompetencji: (l.edycji)

  1. organizacja kadry kierowniczej i administracyjnej-3 (tworzenie i zarządzanie dokumentacją w uczelni, archiwizacja dokumentacji, planowanie pracy, podejmowanie decyzji, zarządzanie ryzykiem, zmianą, projektami)
  2. organizacja poprzez kształcenie kompetencji w języku  angielskim (język ogólny i specjalistyczny)-5
  3. zawodowych kadry kierowniczej i administracyjnej-3 (znajomość przepisów prawa związanego ze szkolnictwem wyższym, przepisów wewnętrznych, umiejętność analizy danych dotyczących szkolnictwa wyższego, zasady myślenia strategicznego, budżetowanie i finansowanie)
  4. zawodowych kadry kierowniczej i administracyjnej dotyczacych absorpcji środków finansowych z Funduszy UE-1
  5. zawodowych kadry kierowniczej i administracyjnej dotyczących zarządzania procesem aplikacyjnym oraz cyklem życia projektu-32 szkolenia
  6. społecznych kadry kierowniczej i administracyjnej-3 (etyka zawodowa, współpraca w zespole, metody i techniki rozwiązywania konfliktów, wywieranie wpływu, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, integrowanie pracowników wokół celów uczelni/komórki organizacyjnej, polityka awansów, prezentacje)
  7. menadżerskich kadry kierowniczej i administracyjnej-3 (zarządzanie strategiczne, kontrola menadżerska, kształtowanie rozwoju zawodowego swojego i pracowników, metody motywacji, przeciwdziałanie przyczynom i skutkom wypalenia zawodowego, zarządzanie czasem)

Dodatkowym atutem jest wsparcie kadry indywidualnym coachingiem w trakcie trwania roku akademickiego.


Program zaplanowanych szkoleń wynika ze zdiagnozowanych potrzeb pracowników UŁ (na podstawie badań władz UŁ) i uwzględnia wymogi codziennej pracy w UŁ. Kierowanie szkoleń w ok 75% do kobiet stanowi odpowiedź na zdiagnozowane w 3.2 bariery równościowe.


Liczba uczestników: 138 (103 Kobiety, 35 Mężczyzn)

Kierownik merytoryczny projektu – Dr Agnieszka Wierzbicka

ZADANIE 12

Informatyczne narzędzia zarządzania i udostępniania informacji o szkolnictwie wyższym oraz tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych

Proces zarządzania uczelnią zostanie umocniony poprzez dostosowanie dotychczas istniejących informatycznych narzędzi zarządzania uczelnią oraz wprowadzenie nowych rozwiązań mających na celu ułatwienie w dostępie do informacji w szkolnictwie wyższym, tj. Zintegrowaną Platforma Zarządzania Wiedzą i Rozwojem Potencjału Naukowego, składającą się z modułów:


Bazę Zasobów Cyfrowych Nauki

Jej stworzenie wymaga powołania zespołu ds. deponowania treści naukowych UŁ, który składać się będzie z koordynatora i specjalisty elektronicznego deponowania i upowszechniania treści naukowych i dydaktycznych Wydawnictwa UŁ. Utworzenie zespołu podyktowane jest realizacją polityki otwierania zasobów naukowych finansowanych ze środków publicznych dla wszystkich uczestników procesu wymiany informacji naukowej. Do zadań zespołu należeć będzie szybkie rozbudowanie zasobów repozytorium uczelnianego o publikacje z lat 2013-2017, pozostających tylko w stacjonarnym dostępie bibliotecznym lub zamkniętym, ograniczonym czasowo, płatnym obiegu elektronicznym publikacji.


Wewnętrzną Bazę Wiedzy

Pozwoli ona na zintegrowanie danych o osiągnięciach naukowych w jednym miejscu i połączenie ich z materiałami źródłowymi tj. publikacje, dokumenty projektowe itp. pochodzącymi częściowo z bazy POLON oraz POBN. Kompletne profile pracowników naukowych pozwolą kadrze zarządczej bieżąco analizować rozwój potencjału zasobów wiedzy, umożliwią wskazanie obszarów, które w znaczący sposób wpłyną na pozycję konkurencyjną uczelni. Moduł zostanie wzbogacony o komponent dotyczący sprawozdawczości, prognoz ewaluacji MNiSW, raportów i analiz.


Bazę Wewnętrznych Zasobów Wiedzy

Jej zadaniem będzie gromadzenie materiałów źródłowych dotyczących osiągnięć naukowych, tworzenie repozytorium osiągnięć i prac oryginalnych, zapewnienie przejrzystej komunikacji wewnątrz i poza uczelnią.


Serwis WWW

Nowa, spójna strona internetowa uczelni wraz z komplementarnymi stronami internetowymi poszczególnych wydziałów i jednostek organizacyjnych pozwoli na ujednolicenie struktury narzędzia, a w konsekwencji na lepszy monitoring działalności UŁ i ułatwi proces pozyskiwania informacji. Zintegrowany mechanizm ujednoliconych stron pracowników pozwoli na publikowanie uporządkowanych treści, materiałów i informacji. Kompletne profile pracowników pozwolą studentom na wybór najlepszych dla ich specjalizacji opiekunów naukowych. Dla studentów,
osób współpracujących, planujących współpracę z UŁ stworzone zostaną sylabusy poszczególnych kursów w połączeniu z zasobami wiedzy uczelni dedykowanymi lub przydatnymi dla danego kursu (informacje nt. dorobku naukowego, komercjalizacji itp.).


Serwis Internetowej Rekrutacji Studentów z zagranicy

Postulat umiędzynarodowienia działalności szkół wyższych będzie wsparty poprzez działalność systemu. Umożliwi on kompleksową obsługę rekrutacji kandydatów z zagranicy na studia odpłatne, obejmując załączanie przez nich niezbędnych dokumentów, ocenę aplikacji, sporządzanie raportów i statystyk z rekrutacji.

Kierownik merytoryczny projektu – mgr Barbara Łukomska

ZADANIE 13

Wspieranie świadczenia wysokiej jakości usług przez ABK działające w strukturze UŁ, wspomagające studentów w rozpoczęciu aktywności zawodowej na rynku pracy oraz wsparcie wykorzystania informacji z rynku pracy (wyniki uczelnianego monitoringu karier zawodowych absolwentów, prognoz zatrudnienia, badania wśród pracodawców w regionie) do projektowania kształcenia dopasowanego do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego w regionie.

Strona internetowa:

http://biurokarier.uni.lodz.pl/doskonalosc/

 

W projekcie przewidziano zatrudnienie jednego doradcy zawodowego na pełen etat.


W ramach dofinansowania przewidziano działania, których elementem będzie współpraca BK z instytucjami rynku pracy oraz równolegle z organizacjami pozarządowymi lub organizacjami pracodawców.  Uczelnia uzyska wiedzę o zawodowych losach absolwentów będących uczestnikami projektu w ciągu 12 miesięcy po zakończeniu przez nich kształcenia.


Planowana liczba zindywidualizowanych porad zawodowych udzielonych studentom – wartość docelowa: 680 os. studentów studiów stacjonarnych (454 Kobiet/226 Mężczyzn) – tj. o ponad 20%w stosunku do ostatnich 4 lat. Liczba udzielonych studentowm usług w zakresie poradnictwa zawodowego w UŁ: 2013 r-15 osób, 2014 r. 80 osób, 2015 r. 120 osób, 2016 r. 140 osób (struktura płci zbieżna ze strukturą płci na UŁ).


  • Zakres usług przewidzianych do realizacji w projekcie będzie dostępny dla studentów przez okres równy okresowi realizacji projektu. Działania objęte projektem:
  • realizacja indywidualnego doradztwa zawodowego z diagnozą kompetencji (zatrudnienie doradcy zawodowego, rozszerzenie usług w zakresie poradnictwa edukacyjnego);
  • stworzenie mechanizmów powtarzalnego wsparcia dla kolejnych roczników studentów, które stanie się elementem długofalowej strategii działania uczelni i rozwoju biura karier w oparciu o mapowanie procesów i opracowanie procedur służących poszerzeniu zakresu i jakości świadczonych usług poprzez zakup i wdrożenie systemu informatycznego do obsługi wszystkich podstawowych procesów realizowanych w ABK;
  • monitoring karier zawodowych uczestników projektu (zatrudnienie specjalisty ds. monitorowania);
  • usprawnienie współpracy z Wydziałami w zakresie pozyskiwania zgód na udział w badaniu losów absolwenckich oraz wykorzystania wyników badań monitorowania i oceny studiów, udostępnianie wyników badań losów absolwenckich oraz oceny studiów, analiza porównawcza wyników badań.

Wsparciem objęci będą studenci, którym do zakończeniu kształcenia pozostają maksymalnie 4 semestry, a zakres usług przewidziany do realizacji będzie dostępny dla studentów przez okres równy okresowi realizacji projektu.

Kierownik merytoryczny projektu – dr Dariusz Koperczak

Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30,00

Liczba osób objętych usługami instytucji wspomagających studentów w rozpoczęciu aktywności zawodowej na rynku pracy – 680,00

Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) – 1,00

Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 1,00